Školní poradenské pracoviště

Metodička prevence

Mgr. Tereza Macourková
email: macourkova@skola-zadnitreban.cz
tel: +420 602 654 937
konzultační hodiny: po osobní nebo telefonické domluvě kdykoliv

Speciální pedagožka

Anna Beránková
e-mail: berankova@skola-zadnitreban.cz
tel: +420 702 001 832
konzultační hodiny: čtvrtek 8:00-12:00 nebo po domluvě

Náplň práce jednotlivých pracovníků ŠPP

Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vychází ze specifika základní školy.

Metodik prevence

  • koordinuje tvorbu, zajišťuje organizační stránku a kontroluje realizaci minimálního preventivního programu,
  • ve spolupráci s vedením školy připravuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
  • metodicky pomáhá pedagogickému sboru v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
  • vyhledává a provádí orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytuje poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům,
  • spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd,
  • ve spolupráci s vedením školy zajišťuje krizovou intervenci v rámci prevence,
  • zajišťuje a předává odborné informace o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  • zajišťuje spolupráci s ostatními organizacemi – OSPOD, Policie ČR, Linky bezpečí, právní poradenství, …
  • vede a průběžné aktualizuje databázi spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů

Speciální pedagog

  • zachycuje žáky, u nichž byla diagnostikována SPU, dále žáky, u nichž se vyskytuje riziko rozvoje SPU a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Pomáhá žákům, rodičům i učitelům tyto projevy kompenzovat.
  • o svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č.101/2000 Sb. O ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
  • Při své činnosti se soustředí především na následující oblasti:
  • Předcházení vzniku (prevence), depistážní činnost
  • vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jejich vřazení do speciálně pedagogické péče (zdravotně postižené, SPU, zdravotně znevýhodněné, sociálně znevýhodněné, mimořádně nadané)
  • účastní se zápisu budoucích prvňáčků
  • zachycuje rizikové skupiny žáků s podezřením na výše uvedené problémy
  • individuálně pracuje se žáky s osobními problémy
  • spolupracuje s třídním učitelem, ředitelkou školy, asistentem pedagoga a s ostatními pedagogy zapojenými do procesu vzdělávání
  • připravuje, vyhodnocuje a zpracovává výsledky depistáží žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Diagnostické a intervenční činnosti
  • provádí speciálně pedagogické diagnostické činnosti v rámci školy
  • posuzuje intenzitu problémů a doporučuje odborné vyšetření
  • provádí intervenční činnost
  • individuálně pracuje se žákem v rámci vyučování
  • konzultuje s pedagogy přípravu a vytvoření Plánu pedagogické podpory a vytvoření Individuálně vzdělávacího plánu na doporučení PPP a SPC
  • průběžně s pedagogy, zákonnými zástupci žáka a s žáky vyhodnocuje navržená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • upravuje školního prostředí, zajišťuje speciální pomůcky
  • průběžně komunikuje se zákonnými zástupci žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
  • připravuje diagnostické činnosti, shromažďuje a analyzuje údaje o žákovi, vyhodnocuje a interpretuje výsledky vyšetření, záznamy o žácích
  • zajišťuje individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační
  • připravuje a vyhodnocuje výsledky individuální a skupinové práce se žáky
  • participuje na tvorbě Plánu pedagogické podpory, Individuálního vzdělávacího plánu pro žáka, konzultuje postup s odborníky poradenských zařízení (PPP, SPC)
  • průběžně vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření, připravuje návrh na případné úpravy
  • Metodické a koordinační činnosti
  • realizuje doporučení a opatření ze zpráv odborného vyšetření z PPP, SPC
  • poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc v otázkách speciálně vzdělávacích potřeb
  • koordinuje a metodicky vede asistenty pedagoga
  • účastní se náslechů v hodinách u žáků se zdravotním postižením
  • účastní se pracovních porad školy
  • konzultuje s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť, koordinuje další odbornou péči o žáka – PPP, SPC, OSPOD, atd.
  • koordinuje činnost Školního poradenského pracoviště (školní metodik prevence)
  • spolupracuje s vedením školy